Netto catalogusprijs

Voor het berekenen van de BPM bij het importeren van een auto is het onder meer van belang de netto catalogusprijs (ook bekend als netto cataloguswaarde) van de in te voeren auto te berekenen. Ook wanneer een BPM aangifte volledig op CO2-uitstoot gebaseerd kan worden is het nog steeds verplicht de netto catalogusprijs op te geven inclusief alle extra opties, accessoires en bijzondere uitvoeringen welke door de fabrikant zijn aangebracht. De netto catalogusprijs wordt namelijk door de Belastingdienst gebruikt om de catalogusprijs voor privégebruik auto te kunnen berekenen bij zakelijk gebruik en zal tevens aan het kenteken worden gekoppeld wat onder meer van belang is bij eventuele toekomstige waardebepalingen.

Het is overigens voor auto’s met een eerste toelating van voor 01-01-2013 niet verplicht onder het BPM regime van 2013 in te voeren en dus de BPM aangifte volledig en uitsluitend op CO2-uitstoot te baseren en geen rekening te houden met de netto catalogusprijs voor het bepalen van de BPM. Bij het invoeren van een tweedehands auto uit het buitenland kunt u namelijk in uw BPM aangifte naar keuze de rest-BPM calculeren volgens de actuele BPM regeling, volgens de ten tijde van de eerste toelatingsdatum van de auto (in het buitenland) geldende historische BPM regeling of volgens een tussenliggende BPM regeling. Das Import calculeert in haar BPM berekening altijd met het meest gunstige BPM regime. Dat is specialistisch werk aangezien er sinds 1993 zeker 20 wijzigingen in de BPM regeling zijn geweest. Het is voorts helaas onmogelijk voor alle importauto’s de meest gunstige regeling aan te wijzen aangezien tal van zaken zoals basisprijs, uitrustingsniveau, CO2-uitstoot, etc. daar een rol in spelen. Dit is dus voor iedere individuele auto anders en kan zelfs verschillen voor auto’s met dezelfde leeftijd van hetzelfde merk en model.

LET OP: Om niet te veel BPM te betalen is het dus van groot belang voor het meest voordelige BPM regime te kiezen in de BPM aangifte bij het importeren van een tweedehands auto uit het buitenland. Dat op zich kan al flink voordeel opleveren. Om dure fouten te voorkomen is het daarom raadzaam een specialist hiervoor te raadplegen zodat er niet voor het verkeerde BPM regime wordt gekozen.

Doordat Das Import alle voornoemde factoren te allen tijde in acht neemt verdient ons consult zich in veel gevallen terug. Wij werken met hetzelfde officiële aangifte calculatie programma als de Belastingdienst Douane waardoor onze calculaties gegarandeerd worden geaccepteerd en u zich geen zorgen hoeft te maken om onverwachte extra kosten, naheffingen of vertraging. Laat onze ruim tien jaar ervaring voor u werken en betaal niet te veel BPM door met onervaren partijen in zee te gaan of op onvoordelige wijze zelf uw rest-BPM te calculeren.

Gratis BPM berekening

Wanneer u overweegt een auto uit Duitsland te importeren is een BPM berekening één van de eerste zaken waar u behoefte aan zult hebben om een beslissing te kunnen nemen. Wij begrijpen dit en helpen u hier graag zonder verdere verplichtingen mee op weg.

Vrijblijvende offerte?

Heeft u een auto gevonden op internet? Stuur ons de weblink en wij sturen u vrijblijvend een indicatie van de totale kosten.

Op de pagina BPM indicatie kunt u ons via het aanvraagformulier een weblink van een geadverteerde auto in Duitsland sturen waarna wij u gratis een zeer gerichte indicatie van de BPM én de totale importkosten zullen toesturen.

Definitie netto cataloguswaarde van een auto

De netto catalogusprijs of netto cataloguswaarde van een auto is de catalogusprijs zonder omzetbelasting (BTW) inclusief alle extra opties, accessoires en bijzondere uitvoeringen welke door de fabrikant zijn aangebracht. Extra accessoires die niet door of namens de fabrikant zijn aangebracht (lees: achteraf zijn ingebouwd) hoeven niet mee te worden gerekend voor de nettocatalogusprijs of netto cataloguswaarde.

Consumentenprijs

De netto catalogusprijs of netto cataloguswaarde van een auto vermeerderd met de BTW en BPM wordt vaak aangeduid als de consumentenprijs.

Wellicht ook interessant:

Direct in uw mailbox! Meld u nu aan:

Bedankt voor uw aanmelding.
Om uw profiel compleet te maken hebben wij nog een aantal vragen voor u.
1/4 2/4 3/4 4/4
Op welke termijn wilt u een auto importeren?
Wat is uw budget?
Wat rijdt u het liefst?
Wat is/zijn uw favoriete merk(en)?
Uw gegevens
Bedankt voor het invullen.
Wij kunnen nu nog relevanter zijn in de e-mails die wij u sturen.