Bij het invoeren van een tweedehands auto uit het buitenland kunt u in uw BPM aangifte naar keuze de rest-BPM calculeren volgens de actuele BPM regeling of volgens de ten tijde van de eerste toelatingsdatum van de auto (in het buitenland) geldende historische BPM regeling. Per 1 juli 2012 is er door een subtiele wijziging in de kleine lettertjes van de BPM wetgeving zelfs nóg een variabele bijgekomen. De definitie van het historisch BPM-bedrag is namelijk aangepast waardoor bij het importeren van een auto ook een BPM regime mag worden toegepast dat gold in de periode tussen het tijdstip waarop de auto voor het eerst in het buitenland in gebruik werd genomen en het tijdstip van aangifte. Hierdoor wordt één en ander nog complexer maar anderzijds in bepaalde gevallen ook voordeliger.
Das Import calculeert in haar BPM berekening altijd met het meest gunstige BPM regime. Dat is specialistisch werk aangezien er sinds 1993 zeker 20 wijzigingen in de BPM regeling zijn geweest. Het is voorts helaas onmogelijk voor alle importauto’s de meest gunstige regeling aan te wijzen aangezien tal van zaken zoals basisprijs, uitrustingsniveau, CO2-uitstoot, etc. daar een rol in spelen. Dit is dus voor iedere individuele auto anders en kan zelfs verschillen voor auto’s met dezelfde leeftijd van hetzelfde merk en model.
Resumerend is het dus van groot belang voor het meest voordelige BPM regime te kiezen in de BPM aangifte bij het importeren van een tweedehands auto uit het buitenland. Dat op zich kan al flink voordeel opleveren. Om dure fouten te voorkomen is het daarom raadzaam een specialist hiervoor te raadplegen zodat er niet voor het verkeerde BPM regime wordt gekozen. Doordat Das Import alle voornoemde factoren te allen tijde in acht neemt verdient ons consult zich in de meeste gevallen terug. Wij werken met hetzelfde officiële aangifte calculatie programma als de Belastingdienst Douane waardoor onze calculaties gegarandeerd worden geaccepteerd en u zich geen zorgen hoeft te maken om onverwachte extra kosten, naheffingen of vertraging. Laat onze ruim tien jaar ervaring voor u werken en betaal niet te veel BPM door met onervaren partijen in zee te gaan of op onvoordelige wijze zelf uw rest-BPM te calculeren.
Onderstaand vindt u een aantal rekenvoorbeelden van hoe het calculeren op verschillende BPM regimes verschillen in rest-BPM kan opleveren. Het ligt niet altijd even voor de hand hoe dit uitpakt. Enorme verbruikers zijn vaak interessant op oude regimes, dit kan vele duizenden euro’s schelen ten opzichte van het actuele BPM 2013 regime. Toch zijn er zeer krachtige en/of grote, zware auto’s op de markt waar dit juist niet voor geldt. Het uitrustingsniveau van een auto speelt eveneens een rol in het omslagpunt, in onderstaande berekeningen hebben wij ons gebaseerd op gemiddelden qua optiebedragen die wij in onze dagelijkse praktijk tegenkomen. Duitse auto's zijn vaak goed uitgerust. Is een auto echter minder vol dan de gehanteerde gemiddelden of juist nog veel beter uitgerust dan valt de berekening vaak al weer anders uit.
De tendens is wel dat voor auto’s die interessant zijn om te importeren uit Duitsland het BPM regime van 2013 vaker voordelig uitpakt dan historische BPM regimes. Dat is positief want dit betekent uiteraard dat het importeren van een auto in 2013 nog voordeliger is geworden dan in voorgaande jaren en dat het invoeren ook voor de komende jaren nog interessant blijft.
N.B. onderstaande rekenvoorbeelden geven uitsluitend het prijsverschil tussen BPM regimes weer en staan los van de, in de regel grotere, besparingen ten opzichte van Nederlandse prijzen van vergelijkbare auto's (zie daarvoor: Rekenvoorbeeld besparing).
Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro (211 pk) 01/2012 nieuwprijs: €67.540,- Hypothetische datum van invoeren 15/01/2013 Historische bruto bpm (BPM regime 2012) € 9.867,- en rest-BPM € 6.534,- Verschil tussen toegestane toe te passen BPM regimes bij import: € 2.726,-
|
|
Mercedes-Benz E 250 CDI Estate Avantgarde (204 pk) 11/2009 nieuwprijs: € 87.854,- Hypothetische datum van invoeren 15/01/2013 Historische bruto bpm (BPM regime 2009) € 35.508,- en rest-BPM € 14.381,- Verschil tussen toegestane toe te passen BPM regimes bij import: € 8.421,-
|
|
Audi Q7 3.0 TDI quattro (245 pk) 06/2011 nieuwprijs: € 99.285,- Hypothetische datum van invoeren 15/01/2013 Historische bruto bpm (BPM regime 2011) € 32.130,- en rest-BPM € 18.369,- Verschil tussen toegestane toe te passen BPM regimes bij import: € 4.992,-
|
|
Audi Q7 4.2 TDI quattro (340 pk) 06/2009 nieuwprijs: € 123.900,- Hypothetische datum van invoeren 15/01/2013 Historische bruto bpm (BPM regime 2009) € 40.200,- en rest-BPM € 14.673,- Verschil tussen toegestane toe te passen BPM regimes bij import: € 6.286,-
|
|
Range Rover 4.4 TDV8 Vogue (313 pk) 07/2010 nieuwprijs: € 156.900,- Hypothetische datum van invoeren 15/01/2013 Historische bruto bpm (BPM regime 2010) € 44.456,- en rest-BPM € 20.968,- Verschil tussen toegestane toe te passen BPM regimes bij import: € 3.539,-
|
|
Audi A5 Coupé 3.0 TDI quattro (245 pk) 08/2011 nieuwprijs: € 81.320,- Hypothetische datum van invoeren 15/01/2013 Historische bruto bpm (BPM regime 2011) € 15.353,- en rest-BPM € 9.058,- Verschil tussen toegestane toe te passen BPM regimes bij import: € 1.699,-
|
|
BMW 740d (306 pk) 08/2011 nieuwprijs € 122.835,- Hypothetische datum van invoeren 15/01/2013 Historische bruto bpm (BPM regime 2011) € 25.913,- en rest-BPM € 15.289,- Verschil tussen toegestane toe te passen BPM regimes bij import: € 4.077,-
|
|
Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro (245 pk) 09/2011 nieuwprijs: € 87.800,- Hypothetische datum van invoeren 15/01/2013 Historische bruto bpm (BPM regime 2011) € 22.070,- en rest-BPM € 13.339,- Verschil tussen toegestane toe te passen BPM regimes bij import: € 4.736,-
|
|
BMW X5 5.0i High Executive (408 pk) 04/2010 nieuwprijs: € 141.135,- Hypothetische datum van invoeren 15/01/2013 Historische bruto bpm (BPM regime 2010) € 41.670,- en rest-BPM € 18.612,- Verschil tussen toegestane toe te passen BPM regimes bij import: € 6.489,-
|
|
BMW M5 (560 pk) 09/2011 nieuwprijs: € 152.250,- Hypothetische datum van invoeren 15/01/2013 Historische bruto bpm (BPM regime 2011) € 42.878,- en rest-BPM € 25.915,- Verschil tussen toegestane toe te passen BPM regimes bij import: € 11.930,-
|
|
Porsche 911 3.8 Carrera S (400 pk) 07/2011 nieuwprijs: € 152.700,- Hypothetische datum van invoeren 15/01/2013 Historische bruto bpm (BPM regime 2011) € 37.509,- en rest-BPM € 21.785,- Verschil tussen toegestane toe te passen BPM regimes bij import: € 12.931,-
|
|
Porsche Cayenne 4.8 S (400 pk) 10/2010 nieuwprijs: € 119.600,- Hypothetische datum van invoeren 15/01/2013 Historische bruto bpm (BPM regime 2010) € 25.901,- en rest-BPM € 12.907,- Verschil tussen toegestane toe te passen BPM regimes bij import: € 2.192,-
|
Uiteraard zijn dit slechts voorbeelden. We rekenen u graag voor hoe één en ander concreet uitpakt voor een Duitse occasion van uw interesse.
Wellicht ook interessant: