Het is Mini's grootste vraag: welke grote Mini laat de harten van de massa sneller kloppen met hun iconische design? In dit artikel vergelijken wij de Mini Cooper S Countryman met de Mini Cooper S Clubman. Druk op lees meer om er achter te komen welke van de twee het beste bij jou past!
Als je er over denkt om een gezinsauto te kopen, dan denk je niet meteen aan het merk Mini. Maar zowel het merk Mini als de auto's van Mini zijn gestaag gegroeid sinds het merk in 2003 opnieuw werd gelanceerd. Er zijn nu twee opgepoetste en niet-zo-Mini crossovers te importeren bij Das Import. De Countryman en de Clubman. Beide auto's zijn de grootste Mini's in de line-up. Ondanks hun grootte hebben ze elk de iconische look en het kleinere-is-beter karakter dat kenmerkend is voor het merk Mini. We hebben ze beide in Zaandam staan om de verschillen eens met elkaar te vergelijken. Een ideaal moment om het goede en het slechte van de Countryman en de Clubman te analyseren met als doel te ontdekken welke beter is.
Geen tijd om een heel artikel te lezen? Dan hopen wij dat deze samenvatting voldoende is:
De Mini Countryman is ruimer van binnen en heeft meer hoofdruimte. Van binnen voelt het vertrouwd aan, als een echte Mini. Ten opzichte van de Clubman is hij slechts een fractie groter. Ook is de Countryman minder sportief en lust hij net iets meer benzine dan zijn kleinere broertje.
De Mini Clubman is een stuk sportiever. Dit merk je in de acceleratie maar ook in de wegligging. De Clubman heeft evenveel bagageruimte als de Countryman, ondanks dat hij een stukje kleiner oogt. Op de achterbank is er wel minder ruimte voor de passagiers in vergelijking met de Countryman. De split-achterdeuren zijn een leuke gimmick, maar niet echt praktisch. En het design van het interieur is goed, maar wel iets waar je echt van moet houden.
Mini's zijn vooral bekend omdat ze leuk zijn om te rijden. Je kunt er net iets wilder mee omgaan dan andere auto's. Het is zo'n auto waarmee je de gaten in het verkeer kunt vinden die andere auto's niet kunnen vinden. Het zijn auto's die levendig en snel kunnen sturen.
Ondanks dat de Mini Cooper S Countryman en Mini Cooper S Clubman een maat groter zijn dan de "gewone" Minis, vertalen de Countryman en Clubman met succes een behoorlijke hoeveelheid opgewektheid. De besturing is direct en communicatief in beide voertuigen. De lager rijdende Clubman (die in wezen een uitgerekte Cooper Hardtop is) voelde bijzonder scherp. De Countryman, die op een groter platform wordt gedeeld met de BMW X1 en X2, is niet zo gevoelig en ontspant gemakkelijker dan de Clubman.
Als je van het arcade-achtige interieur van Mini houdt, voel je je thuis in de Mini Cooper S Countryman en Mini Cooper S Clubman. De vele vormen, materialen en verlichting zijn goed aanwezig. Mini probeert speels en jeugdig te zijn. Denk aan LED verlichting, en een dashboard die niet te vergelijken is met andere auto's.
Het hogere dak van de Mini Cooper S Countryman geeft de cabine een luchtigheid die de Mini Cooper S Clubman niet kan evenaren, en volgens de metingen is er iets meer passagiersruimte in de Countryman, vooral op de achterbank. De achterdeuropeningen van de Countryman zijn ook breder, waardoor het gemakkelijker wordt om in en uit te stappen of een kinderzitje te installeren.
Als het gaat om het vervoeren van bagage, lijken deze twee opmerkelijk veel op elkaar. En dat is opmerkelijk, want de Countryman en Clubman ogen niet even groot. Beide modellen kunnen vijf bagagekoffers aan. Klap je de achterbank om dan kun je zelfs 16 bagagekoffers kwijt. De deuren naar de laadruimte zijn ook anders dan je verwacht. De Countryman heeft een traditionele achterklep die omhoog zwaait, terwijl de Clubman twee zijdelings scharnierende achterdeuren heeft. Minpuntje van deze deuren is wel dat je de rechterkant open moet doen voordat de linkerkant ontgrendeld kan worden. En door dit design zijn de twee kleine achterruitenwissers van de Clubman minder effectief tijdens Nederlandse regenbuien. De enkele grote wisser op de Countryman is wat dat betreft een verademing!
Beide Mini's zijn enthousiaste auto's, ze bieden allebei een stoere en eigentijdse styling en de interieurs lijken zo op elkaar dat het moeilijk is om te onthouden in welke je zit als je heen en weer schakelt. De keuze komt vooral neer op rijgedrag en of je een gewone- of een cross-over auto wilt rijden. Vergeet niet dat de Countryman van binnen niet veel groter is. Hij heeft geen voordeel voor wat betreft de laadcapaciteit. Hoewel hij hoger zit, is het uitzicht naar buiten niet bijzonder indrukwekkend ten opzichte van andere cross-overs.
Als enthousiastelingen en liefhebbers van weggedrag en prestaties, zouden we de iets snellere en scherpere Clubman kiezen. Deze Mini is efficiënter en even praktisch in vergelijking met zijn SUV-achtige broer.
Hoe groter een Mini wordt, hoe meer hij afwijkt van de bestaansreden van het Mini-merk. Maar het is nog steeds een Mini, dus hij is nog steeds te klein om net zo goed te werken als een SUV of stationwagen. En beide Mini's hebben concurrentie genoeg. Denk bijvoorbeeld aan de BMW X1 en X2. Maar als je liever een iets kleinere auto wilt met een sportief en leuk karakter, dan is de Clubman de beste keuze!
Via Das Import kun je op zowel de Countryman, als op de Clubman flink besparen. Het importeren van auto's uit Duitsland biedt meerdere voordelen. Het scheelt je niet alleen veel geld, je hebt ook vaak meer opties op de Mini's voor een lagere prijs. Je bespaart al ruim € 10.347 op de Countryman, en € 10.499 op de Clubman. Benieuwd of jouw Mini Countryman of Clubman beschikbaar zijn? Klik dan even op de link hieronder.
Klik op deze link om jouw Countryman te vinden >>>