Duitsland heeft bijna vijf keer zoveel inwoners als Nederland en is daarnaast vanwege de enorme auto-industrie natuurlijk bij uitstek een autoland. Het aanbod van auto’s is daardoor ontzettend groot, vele malen groter dan in Nederland. Door dit grote aanbod vindt u sneller de auto die u zoekt maar kan het vaak ook juist lastig zijn om een keuze te maken.
Hoe begint u dus met zoeken? Om uw zoektocht enigszins te vergemakkelijken hebben wij onderstaand een aantal criteria benoemd die uw zoekopdracht kaders kunnen geven en hopelijk kunnen vergemakkelijken. Uiteraard is iedere zoekopdracht anders en zal het bij een exclusieve auto misschien handig zijn om de criteria iets minder strak te zetten dan bij een auto waar er duizenden van zijn.
Een belangrijk zoekcriterium is het bouwjaar van de auto. Duitsland kent een enorme markt van jong gebruikte auto’s. Dit begint vaak al bij auto’s die slechts een paar maanden oud zijn en nog maar een paar duizend kilometer hebben gelopen. Dit zijn meestal de zogeheten Jahreswagens of Werkdienstwagens. Vrijwel alle automerken laten in Duitsland hun medewerkers van de hoofdkantoren en ook van de diverse dealerbedrijven kortstondig in dergelijke nieuwe auto’s rijden, om deze vrij snel via de dealers “tweedehands” weer te verkopen. Deze auto’s zijn zo goed als nieuw als ze verkocht worden en hebben ook gewoon fabrieksgarantie. Doordat deze jonge auto’s met grote kortingen tot soms wel 20-30% worden aangeboden schuiven de prijzen in de gehele markt voor jong gebruikte auto’s in Duitsland op. Duitsers wisselen over het algemeen sowieso sneller van auto en ook auto’s van één of twee jaar oud komen dus vaker en sneller op de markt daar. Ook die auto’s zijn dus interessant geprijsd. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse markt waar auto’s vaak pas tussen de drie en vijf jaar gebruikt op de markt komen. Ons advies is dus om vooral naar de leeftijdscategorie tussen de drie maanden en drie jaar oud te kijken. Daar ligt het grootste voordeel ten opzichte van de Nederlandse markt en dergelijke auto’s hebben de grootste afschrijving al gehad waardoor u de beste deal maakt.
Een ander groot voordeel van de Duitse markt is dat auto’s vaak zeer volledig zijn uitgerust. Auto’s zijn het nationale product van de Duitsers en opties worden vaak sneller en gemakkelijker aangevinkt bij het samenstellen van nieuwe auto’s. Dit in tegenstelling tot de Nederlandse markt waar veel van de auto’s leaseauto’s zijn en er vanwege leasebudgetten en bijtellingsregels (en misschien ook wel de Nederlandse gierigheid) weinig opties worden aangevinkt bij het samenstellen van auto’s.
Doe hier uw voordeel mee en kies een goed uitgeruste auto. In Duitsland krijgt u meer opties voor minder geld (dan in Nederland). Auto’s die goed in de opties zitten zijn ook bij een uiteindelijke verkoop vaak meer waard. Dus naast het gebruiksplezier kan dit ook een financiële overweging zijn vanwege de restwaarde van de auto.
Jonge auto’s hebben meestal ook een lage kilometerstand logischerwijs. Zoekt u een iets minder jonge auto, dan is het voordeel van de Duitse markt dat het aanbod zo groot is dat u vaak ook makkelijker een auto vindt met een wat lagere kilometerstand. Zeker in het exclusieve segment. Duitsers zijn helemaal autogek en hebben vaak een tweede of derde auto waar minder mee gereden wordt. Sommige auto’s hebben zelfs kentekenplaten die alleen in bepaalde periodes van het jaar geldig zijn (Saisonkennzeichen).
Als uw te importeren auto niet te veel kilometers op de teller heeft, zal u ook minder snel voor onderhoud komen te staan en kan u ook langer blijven rijden voordat het tot dure reparaties of structurele restwaarde vermindering zal leiden. Probeer dus bij voorkeur een auto te zoeken met niet te veel kilometers als dat kan binnen uw wensen. Als u ook wilt kunnen afschrijven op de BPM is het wel van belang dat u een auto uitkiest met minimaal 1.500 kilometer op de teller. Bij een lagere kilometerstand zal de Belastingdienst de auto als “nieuw” beschouwen en dient er de volledige bruto-BPM te worden voldaan zonder afschrijving.
Overigens is de kans op een teruggedraaide kilometerstand in Duitsland klein, helemaal als u bij een officiële merkdealer koopt. Wij hebben het nog niet meegemaakt. Kilometerfraude is strafbaar in Duitsland en geen merkdealer zal zich daar aan branden. Er wordt wel eens negatief gesproken over teruggedraaide kilometerstanden van importauto’s maar dan gaat het vaak juist om Nederlandse louche handelaren die wat oudere auto’s met hoge kilometerstanden kopen in het buitenland en de kilometerteller terugdraaien voordat ze worden ingevoerd. Wanneer u zelf een auto importeert en jong gebruikt koopt bij een Duitse merkdealer, dan loopt u geen noemenswaardig risico op kilometerfraude.
Benzine, diesel, elektrisch, hybride, in de loop der jaren zijn er steeds meer mogelijke brandstof keuzes bijgekomen en dan is het nog maar de vraag of het hierbij blijft. De grotere vraag is: wat is de beste keuze voor u, het milieu en de lange termijn?
Om een gerichtere brandstof keuze te maken, kunt u uzelf een aantal vragen stellen:
Het verschilt erg per segment en merk / model wat de voordeligste keuze is maar over het algemeen is het nog steeds zo dat een diesel motor het voordeligst is als u vaak onderweg bent en lange afstanden aflegt en vooral ook voor grotere auto’s zoals SUV’s geldt dit sneller. Dieselmotoren zitten echter de laatste tijd wel wat in het verdomhoekje qua duurzaamheid. Dit is echter zeker niet altijd geheel terecht. De recente euro6 diesel motoren zijn vele malen schoner dan diesel motoren van tien of twintig jaar geleden. Daar komt bij dat diesels zuiniger zijn dan vergelijkbare benzineauto’s en dus minder CO2 uitstoten. Dit alles gecombineerd met aantrekkelijke prijzen vanwege afnemende populariteit maakt juist dat de keuze voor een diesel motor prijstechnisch interessant kan zijn. Wij importeren dan ook nog steeds relatief veel auto’s met diesel motoren.
Rijdt u wat minder of liever überhaupt geen diesel dan komen de benzine, hybride of elektrische auto’s in beeld. Benzine of hybride is daarbij qua aanschaf vaak nog steeds de meest voordeligste keuze. Elektrische auto’s zijn relatief duur en uiteraard moet er een laadmogelijkheid zijn en u uit de voeten kunnen met de beperkingen van een vaak beperkte range en bijbehorende laadstress. Ook al komt het niet vaak voor dat u wat verder wilt rijden, kan dat toch een grote beperking zijn (bijvoorbeeld voor vakantieritten e.d.). Als u daar wel mee kunt leven en u bewust voor een elektrische auto kiest dan is Duitsland een interessante markt. Prijzen zijn scherp en het aanbod is groot. Een ander voordeel is dat er geen BPM hoeft te worden betaald voor elektrische auto’s. Voor hybride auto’s betaalt u wel BPM maar over het algemeen minder dan voor vergelijkbare benzine uitvoeringen. Dit kan dus interessant zijn maar hangt er erg van af van welke merk / model u zoekt. Bij veel modellen is het toch nog steeds goedkoper om voor de vaak veel goedkopere benzine variant te gaan in plaats van een hybride uitvoering, want ook in besparing op brandstof verdient zich dit niet altijd terug doordat de hybride varianten ook nog relatief duur zijn bij veel modellen. Duurzaamheidsoverwegingen daar gelaten uiteraard.
Al met al een lastige keuze, waarbij het vaak toch een kwestie is van de verschillende mogelijkheden bekijken om voor uw specifieke wensen een passende keuze te vinden.
In het verlengde van voorstaande punten ligt natuurlijk de keuze voor een bepaald merk en model. Misschien weet u dat al of misschien twijfelt u nog. Als u een auto gaat kopen is het natuurlijk van belang dat de auto bij u past en dat u er een goed gevoel bij heeft.
Merken komen met steeds meer verschillende modellen en dit maakt de keuze niet makkelijker. Bent u er nog niet uit welk merk of model u wilt kopen of weet u überhaupt nog niet goed welke nieuwe modellen er allemaal zijn, kijk dan eens op de merken websites zoals Audi.de, BMW.de, Mercedes-Benz.de, Porsche.de, Volkswagen.de, Landrover.de, Volvo.de etc. Daar staat een duidelijk overzicht van alle beschikbare modellen. Wilt u wat meer weten van een bepaald model, dan kan het wellicht handig zijn op Youtube naar review video’s te kijken. Dit geeft vaak makkelijk en snel een idee van de voor- en nadelen van bepaalde modellen.
En dan is er uiteraard ook nog de prijs. Natuurlijk moet u zelf bepalen wat uw budget is en daarbinnen een auto proberen te vinden die zo veel mogelijk aansluit bij uw wensen. En natuurlijk wilt u de beste deal scoren en dat moet ook het uitgangspunt zijn. Ons advies is alleen wel om in ieder geval niet alleen maar naar de prijs te kijken. Een lage kilometerstand, goede uitrusting, jonge leeftijd (en dus langere garantie) en een betrouwbare verkoper zijn allemaal factoren die ook invloed hebben op de prijs en ook zo bekeken moeten worden. Als u daar geen rekening mee houdt kan goedkoop soms duurkoop worden. Natuurlijk is het altijd goed om prijzen te vergelijken maar ons advies is dan om niet spreekwoordelijke appels met peren te vergelijken maar appels met appels. Een auto bij een louche handelaar met minder opties, meer kilometers en een hogere leeftijd dient niet vergeleken te worden met een zelfde model auto van een officiële merkdealer maar dan jonger, vollediger uitgerust en met minder kilometers.
Heeft u ergens vragen over? Neem dan vooral contact met ons op! Wij helpen u graag op weg.
Bent u na het lezen van onze eerste tip bij het importeren van een auto uit Duitsland, benieuwd naar Tip 2? Lees dan hier verder: tip 2 bij het importeren van een auto uit Duitsland.