Het wordt een steeds vertrouwder gezicht op de Nederlandse wegen: auto’s die hun leven in een ander land zijn begonnen, maar als jonge gebruikte auto naar Nederland zijn gehaald. Nederland kampt al jaren met een toenemend tekort aan goede gebruikte auto’s met lage kilometerstanden. Door dit tekort komt import van auto’s uit met name Duitsland steeds vaker voor. Niet alleen ‘de handel’ heeft deze alternatieve route naar vaak nog bijna als nieuwe auto’s ontdekt; ook particulieren maken steeds vaker gebruik van de voordelen die de import van een auto uit Duitsland biedt. En terecht: het is op deze manier vaak mogelijk om voor minder geld een mooiere auto te kopen dan op basis van uitsluitend het Nederlandse aanbod zou kunnen worden gerealiseerd.
Maar ondanks de voordelen is het importeren van een auto toch ook iets waar je een beetje verstand van moet hebben. Dit is wat veel geïnteresseerden zich onvoldoende realiseren. Lekker gemaakt door positieve verhalen van de cowboys op de groeimarkt van de auto-import uit Duitsland, laten ze zich verleiden tot keuzes die achteraf veel geld blijken te kosten. Hiermee gaat een van de belangrijke voordelen van de import van een auto uit Duitsland, namelijk het besparen van geld, soms zelfs geheel in rook op. Het is dan ook zaak dat u zich voorafgaand aan de import van een auto op een aantal punten adequaat informeert. Het zich onvoorbereid wagen aan de import van een auto uit Duitsland is eigenlijk een garantie voor een aaneenschakeling van soms kostbare miskleunen.
Het is misschien wat overdreven om de BPM-regelgeving tot een chaos te bestempelen, maar het is een feit dat op het gebied van de regelgeving rond de berekening van BPM bij import de afgelopen jaren veel veranderingen hebben plaatsgevonden. Niet iedereen weet dat in het bijzonder op auto’s van wat vroegere bouwjaren verschillende BPM-regimes kunnen worden toegepast. Dit komt doordat in de jaren 2013 en 2014 een aantal ingrijpende wijzigingen in de regelgeving werden doorgevoerd. Door deze wijzigingen zijn auto’s met een relatief hoge CO2-uitstoot verhoudingsgewijs duurder geworden om naar Nederland te halen. Maar wanneer het een al wat oudere auto betreft, kan een historisch BPM-tarief soms voordeliger uitpakken. Door voor een dergelijk gunstiger regime te kiezen, kunt u veel geld besparen. Deze handelingswijze is volstrekt legaal, maar wordt van overheidswege (begrijpelijkerwijze) niet gepropageerd.
Natuurlijk wilt u geen dief van uw eigen portemonnee zijn en wilt u kiezen voor het tarief dat u de laagste BPM bij import oplevert. Maar hoe bepaalt u welk tarief het voordeligst is? Zoals wel vaker geldt ook hier dat meten – of in dit geval: uitrekenen – weten is. Een blinde gok op zomaar een van de toegestane tarieven kan u niet de garantie geven dat u daadwerkelijk de juiste keuze maakt en uw winst maximaliseert. Daarom hebben wij bij Das Import de stelregel dat we alle mogelijke regimes zorgvuldig narekenen. Dit maakt ons nogal uniek in onze branche, waarbij snel geld verdienen soms prevaleert boven maximale dienstverlening aan de klant. Onze filosofie is dan ook anders. Meer dan tien jaar ervaring hebben Das Import gemaakt tot wat het nu is: een bedrijf dat een schat aan kennis over het importeren van auto’s heeft opgebouwd en deze kennis graag met u deelt.
Geheel in lijn met onze reputatie als marktleider met een topscore op het punt klantvriendelijkheid, laten wij u niet langer tobben met al die verschillende BPM-regimes. Waar bij andere aanbieders de kassa meteen gaat rinkelen, biedt Das Import u een geheel kosteloze berekening van de laagste BPM bij import aan. Indien u een auto op een Duitse autowebsite heeft gevonden waarvan u de import naar Nederland overweegt, kunt u op onze website door middel van het invullen van de link naar de desbetreffende advertentie een gratis berekening van de rest-BPM aanvragen. Deze dienstverlening kost u niets en is geheel vrijblijvend. Klik op bpm-berekenen voor meer bijzonderheden of bekijk op onze pagina aanbod een aanbod van importauto's waarbij de weergegeven prijzen inclusief BPM en importkosten zijn.