De Nederlandse occasionmarkt staat de laatste jaren steeds meer onder druk. Doordat de verkopen van nieuwe auto’s jaar op jaar teruglopen en de vraag naar jonge gebruikte auto’s daarentegen juist stijgt, wordt het voor de consument steeds moeilijker om op de Nederlandse markt een goede gebruikte auto voor een aantrekkelijke prijs te vinden.
Ook de autohandel wordt met dit probleem geconfronteerd. Dat de winstmarges hierdoor slinken is voor de koper, hoe controversieel dit ook mag klinken, ook niet altijd goed nieuws; waar prijzen onder druk staan is weinig onderhandelingsruimte en zullen minder bonafide handelaren sneller geneigd zijn de grenzen van het toelaatbare ten aanzien van kwaliteit en service op te zoeken.
Door deze situatie op de occasionmarkt is de import van auto’s uit het buitenland steeds meer mainstream geworden. Waar vroeger het importeren van auto’s voorbehouden was aan een kleine, ondernemende minderheid, is tegenwoordig een aanzienlijk gedeelte van het landelijke wagenpark afkomstig van parallelimport uit andere Europese landen. Vooral Duitsland is een belangrijke aanvoerlijn voor wat hier in Nederland soms maar lastig te vinden is.
Autohandelaren zijn dus in toenemende mate aangewezen op aanbod van over de grens. Enerzijds profiteren zij hierdoor van het grotere aanbod, anderzijds weten ze hun marges te vergroten doordat tweedehandsauto’s in een aantal ons omringende landen vaak lager geprijsd zijn. De winst die zij hiermee behalen stroomt echter slechts mondjesmaat door naar de klant. Het is dan ook eigenlijk veel aantrekkelijker om zelf een auto te importeren.
Wie zelf een auto uit bijvoorbeeld Duitsland wil importeren, moet wel goed op de hoogte zijn van een aantal zaken die hierbij van belang zijn. Zo is de Duitse markt dusdanig groot dat het lastig is om het aanbod goed te kunnen overzien. Het zoeken van een gebruikte auto in Duitsland was tot voor kort dan ook niet iets om op een regenachtige zondagmiddag te kunnen doen. Bovendien komt er bij het importeren van een auto het een en ander kijken waarvoor enige voorkennis noodzakelijk is. Wie de materie ten aanzien van zaken als het berekenen van de BPM niet beheerst, loopt grote kans zijn voordeel te zien verdampen.
Das Import is een gespecialiseerd bedrijf dat zich al meer dan tien jaar met de import van auto’s uit Duitsland bezighoudt. Dankzij kennis en ervaring kan Das Import zijn klanten bij het importeren van een auto uit Duitsland op vele manieren bijstaan, ook op gebieden waar andere partijen soms tekortschieten. De rol van marktleider die Das Import inneemt bleek onlangs andermaal met de introductie van een nieuw, uiterst waardevol hulpmiddel: een in de website geïntegreerde zoekmodule waarmee het zoeken naar een tweedehandsauto in Duitsland aanzienlijk wordt vereenvoudigd. Wie, in plaats van de vele aanbodsites die de Duitse markt in kaart brengen, kiest voor een zoekgang in deze zoekmodule, krijgt een geselecteerd aanbod van auto’s bij uitsluitend betrouwbare handelaren en merkdealers voorgeschoteld. Dit filter scheidt direct het kaf van het koren.
Zoek uw droom auto uit en Das Import importeert uw auto. Gemiddeld biedt onze zoekmodule keuze uit een kleine 200.000 betrouwbare gebruikte auto’s. Wat de zoekpagina van Das Import echter nog unieker maakt, is de verrekening van de bijkomende kosten die in de presentatie van de auto’s wordt getoond. Geen moeizame berekeningen of nattevingerwerk, maar direct een betrouwbare indicatie van de prijs van een bepaalde auto inclusief alle importkosten. Nog nooit was het zoeken naar een importauto zo gemakkelijk.
Hieronder kunt u uw zoektocht naar uw nieuwe importauto starten:
[cars_all]