Zoals bijna elk jaar is ook in 2017 weer het een en ander veranderd aan de berekening van de BPM. Na de nogal ingrijpende wijzigingen van 2013 en 2014, lijken de veranderingen in 2017 beperkt. Maar schijn bedriegt. Afgezien van een paar niet al te dramatische tariefsaanpassingen, heeft er in 2017 een aanscherping plaatsgevonden van de bestaande tariefgroepen. Het gevolg hiervan is dat een auto eerder in een hogere tariefgroep valt, met als resultaat: een fors hogere BPM! Als u een auto uit 2017 wilt importeren, loont het dus zeker de moeite om te weten wat deze veranderingen inhouden.
Door de aanscherpingen die in 2017 zijn doorgevoerd, is het extra interessant geworden om een auto uit 2016 of ouder te importeren. Een paar maanden verschil in leeftijd van een jonge occasion ten opzichte van een nieuwe auto kunnen de slimme Nederlandse koper heel veel voordeel opleveren. Bij auto’s met nog wat meer levenservaring kunnen ook nog andere historische BPM-regimes worden toegepast. Om te weten welk tarief het gunstigs is, kun je geen gulden regel formuleren: dit is namelijk geheel afhankelijk van de specifieke eigenschappen van het desbetreffende type. Zie voor meer informatie hierover op onze pagina keuze voor het voordeligste BPM-regime.
Voor veel nieuwe auto’s is het BPM-tarief volgens de regelgeving van 2017 hoger dan in de voorgaande jaren. Maar zoals altijd, geldt deze verhoging niet voor auto’s van eerdere bouwjaren. Wie nu een importauto uit 2016 koopt, betaalt hierover gewoon het tarief dat in 2016 van toepassing was. In heel veel gevallen zal dit een lager bedrag zijn dan voor precies dezelfde auto uit 2017. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel mensen op zoek gaan naar een jonge occasion uit 2016. In Nederland is hiervan relatief weinig aanbod. In met name Duitsland is de situatie totaal anders: hier is een ruime keuze aan jonge auto’s verkrijgbaar. Vaak zijn het jonge dealerauto’s, met slechts weinig kilometers op de teller en over het algemeen rijk uitgerust. Waar je bij de dealer in Nederland voor een splinternieuw exemplaar een astronomisch bedrag kwijt zou zijn, hoeft voor een zo goed als nieuwe Duitse occasion van een jaar oud doorgaans veel minder te worden neergeteld.
Bij het berekenen van de rest-BPM over een importauto is de leeftijd van de auto altijd bepalend. Uitgangspunt is de bruto-BPM (BPM over de nieuwwaarde). De zogeheten forfaitaire korting is afhankelijk van de leeftijd van de auto (zie ook: BPM tabel).
Elke jaarlijks doorgevoerde aanpassing aan de BPM-berekening maakt het beeld voor het berekenen van het voordeligste BPM-tarief weer een beetje complexer, met name wanneer het wat oudere auto’s betreft. Elke aanpassing kan namelijk voor een specifieke auto gevolgen hebben. Hierdoor kan het ene historische tarief weer net even gunstiger of ongunstiger uitpakken dan een ander tarief. Was vroeger aanschafprijs een dominante factor, sinds 2013 is vooral de CO2-uitstoot een punt om rekening mee te houden. De rest-BPM kan bij elke auto worden berekend op basis van de nieuwe regels, maar ook op basis het tarief dat van toepassing was in ten tijde van de eerste toelating in het buitenland, of op basis van elk tussenliggend regime.
Das Import is al jaren importexpert. Wij kennen de regelgeving door en door. Het doorrekenen van alle mogelijke regimes is bij ons standaard! Hierdoor weet u zeker dat u het laagst mogelijke tarief betaalt. Is dat fijn om te weten of niet?
Wilt u meer weten over hoeveel u kunt besparen? Kijk op onze pagina 'CO2 heffing importeren auto'. Hierop vindt u rekenvoorbeelden die al snel duidelijk maken om welke aanzienlijke bedragen het soms kan gaan.
Das Import begrijpt dat u graag duidelijkheid wilt over de kosten van import van uw auto. Heeft u een auto op het oog, naam dan contact met ons op. Wij geven u hierom gratis en geheel vrijblijvend een gratis indicatie van de BPM die voor uw auto zou moeten worden betaald.