Er is de afgelopen jaren veel veranderd op het gebied van BPM wetgeving. Sinds 2007 is er zelfs ieder jaar een ander BPM regime van toepassing geweest. Het is begrijpelijk dat het daardoor voor veel particulieren lastig bij te houden is wat de laatste stand van zaken is op het gebied van BPM op nieuwe auto's en de consequenties van de BPM wetgeving voor het importeren van auto's.
Een vraag die ons veel gesteld wordt is of het importeren van een auto nog interessant is in 2013 nu de BPM uitsluitend nog op basis van CO2-uitstoot wordt berekend (zie ook: BPM in 2013 - berekenen CO2-heffing invoer / import auto). Het antwoord daarop is dat dit op dit moment zeker nog het geval is, maar ook voor de toekomst ziet het er naar uit dat dit zeker zo zal blijven.
Door invoering van de volledig op CO2-heffing gebaseerde BPM is de “vervuiler” in 2013 meer BPM gaan betalen en ondervindt de “zuinige” rijder juist meer voordeel. Het importeren van een tweedehands auto met een lage CO2-uitstoot en een eerste toelating van voor 1 januari 2013 is daardoor ten opzichte van de oude regelgeving voordeliger / goedkoper geworden. Andersom kan het ten opzichte van de huidige BPM regelgeving echter ook juist voordelig zijn een auto te importeren uit een hogere CO2-heffingsklasse en een eerste toelating van voor 1 januari 2013. U kunt namelijk vanaf de datum van de eerste toelating van de te importeren auto tot het moment van invoeren alle in deze periode van toepassing geweest zijnde BPM regimes toepassen in de BPM berekening bij import.
Om niet te veel BPM te betalen is het daarom van groot belang voor het voordeligste BPM regime te kiezen bij het importeren van een auto omdat daar duizenden euro’s verschil tussen kunnen zitten. Das Import calculeert altijd onder het meest gunstige BPM regime in haar BPM berekeningen. Onze dienstverlening verdient zich daardoor meestal meer dan terug.